1. Partene
Selger er Vimax AS, Urdavegen 8, 6440 Elnesvågen.
E-post: firmapost@vimax.no
Tlf. 95 41 29 29
Org.nr. 985649170
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som Kjøperen, du eller deg.
2. Priser og leveringskostnader
På smådeler får du pakken levert i postkassen din. Er det større ting som sprosser og/eller vinduslister blir de enten sendt med Bring, eller levert av en forhandler nær deg. Vi bruker faste satser for frakt der også pakking og/eller levering inngår. Hvis vi ikke kan levere alle bestilte artikler på en gang, men må dele opp leveransen, vil du ikke bli belastet ekstra for de etterfølgende leveransene.
Ønsker du montering av sprosser medfører dette en ekstra kostnad som ikke er tatt med i nettbutikken. Har du krysset av for dette vil din nærmeste forhandler ta kontakt med deg for å avtale tid og pris for montering. Det er også da Vimax forhandler som fakturerer Kunde direkte avtalt pris for montering.
3. Bestilling/avtaleinngåelse
Du kan velge å bestille via vimax.no eller telefon. Når du har sendt inn bestillingen vil du motta en bekreftelse per e-post. Hvis vi av en eller annen grunn ikke skulle være i stand til å utføre bestillingen din, vil du få beskjed så raskt som mulig. Hvis vi allerede har mottatt betaling for en slik bestilling, vil vi prøve å tilbakeføre det aktuelle beløpet ved hjelp av samme metode som ble brukt til å gjennomføre betalingen. Hvis det av en eller annen grunn er nødvendig å benytte en alternativ fremgangsmåte, vil du bli kontaktet av en representant vimax.no som vil hjelpe deg med oppgjøret.
4. Levering
Levering har skjedd når kjøperen, eller hans/hennes representant, har overtatt tingen.
Vimax forsøker å sende ut varene så raskt som mulig og i den rekkefølgen bestillingene kommer inn. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager eter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen. eller på nærmeste postkontor med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Når du har sendt inn bestillingen, vil du motta en bekreftelse per e-post.
Er det en Vimax forhandler/produsent i nærheten av deg er det han som vil produsere sprossene for deg, og levere evt. montere sprossene for deg. Bor du ikke i nærheten av en forhandler må du montere sprossene selv, evt. få noen til å hjelpe deg med dette. Veiledning medfølger.
5. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Vindussprosser er unntatt fra angreretten siden de blir laget etter mål av dine vindu. Hvis du likevel finner ut at du vil kansellere din bestilling, så ta kontakt med oss så raskt som mulig på kontaktmulighetene øverst på siden. Har vi ikke startet produksjonen av dine sprosser vil du ha anledning til å kansellere ordren.
På smådeler og vinduslister som er i faste lenger kan du benytte angreretten:
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
6. Returer
Vimax AS garanterer full tilbakebetaling, av de returnerte artiklene i samsvar med del 5 (Annullering av bestilling) forutsatt at alle artiklene returneres i samme tilstand som de var i da du mottok dem. Dette betyr at artiklene ikke kan være skadet eller skitne. Dette gjelder ikke for vindussprosser som er unntatt fra angreretten.
Fraktgebyret vil refunderes når en hel bestilling returneres. Merk at det kan ta opptil 14 dager å behandle transaksjonen.
7. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kreditkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfrist fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Du kan betale for varene på forskjellige måter, som angitt nedenfor.
Betaling før eller ved levering
Kort
Du kan oppgi betalingsopplysningene dine når du legger inn bestillingen med et gyldig betalingskort (VISA eller MasterCard). Våre transaksjoner blir behandlet via Klarna.
VIPPS
Hvis du valgte å betale med Vipps, vil du på slutten av bestillingsprosessen bli bedt om å angi telefonnummeret som er koblet til Vipps-kontoen din.
Du blir også bedt om å logge inn i Vipps for å godkjenne kjøpet. Det relevante beløpet blir umiddelbart trukket fra det betalingsalternativet du valgte.
Betaling etter levering
Betal senere
Våre Betal senere-tjenester leveres av Klarna.
Så snart bestillingen din er sendt, sender Klarna deg opplysninger om hvordan og hvor du betaler.
Hvis du har spørsmål vedrørende betalingen din, går du til klarna.com eller tar kontakt med Klarna kundeservice.
8. Vårt ansvar
Ingenting i disse Betingelsene skal oppheve eller begrense Vimax AS sitt ansvar for forhold som det ville ha vært ulovlig av oss å begrense eller frasi oss ansvar for.
9. Farger og mål
Vi treffer rimelige tiltak for å gjengi egenskapene til våre produkter på en nøyaktig måte, herunder sammensetningen og farger. Hvilken farge du vil se, er avhengig av hvilket datasystem du bruker, og vi kan ikke garantere at datamaskinen din vil gjengi slike farger på en nøyaktig måte.
10. Mangel på varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
.
Vimax AS
Urdavegen 8
6440 Elnesvågen
Org.nr. 985170649
E-post: firmapost@vimax.no
Tlf. 95412929